CARTCART
Menuالكتاب
alkitab.com
Ma Ba'ad Dhahniya Tahrim مابعد ذهنية التحريم
By: Azm, Sadiq Jalal (1934-2016) صادق جلال العظمShare

Language: Arabic

Softcover

يقدم صادق جلال العظم في هذا الكتاب مزيداً من المعالجة المركَّبة والمتقدمة للقضايا التي أثارتها رواية سلمان رشدي "الآيات الشيطانية" والتي أثارها كتاب المؤلِّف نفسه "ذهنية التحريم: سلمان رشدي وحقيقة الأدب" وذلك عبر الردّ الموسَّع والحي على أبرز نقاده: العماد مصطفى طلاس والباحث التراثي هادي العلوي والناقد الأدبي الدكتور عبد الرزاق عيد والمفكر الدكتور أحمد برقاوي. يتعدى كتاب الدكتور صادق المعنى الشائع والعادي للرد من حيث أنه ينطوي على قراءة مدروسة وموثقة لرواية رشدي نفسها وعلى مناقشة نقدية معمقة لقراءة نقاده لها وعلى جهة نظر مستقلة في القضايا الكبرى التي أثارها هؤلاء النقاد حول علاقة الأدب بالحياة والتراث والتاريخ والحقيقة والدين وما إلى ذلك من قضايا حيوية وهامة. يجد القارئ في هذه الطبعة أيضاً ردود النقاد التي كانت قد نشرت في ملاحق الطبعة الثانية من "ذهنية التحريم" مضافاً إليها جميع التعليقات التي ظهرت بعد صدورها وذلك تسهيلاً على القارئ المتابع والراغب في مراجعة المناقشات الجارية وتدقيق تفاصيلها. كما يجد ترجمة لأحد فصول رواية رشدي: "الملاك عزرائيل" وترجمة لدفاع رشدي عن نفسه والذي يحمل عنوان "بحسن نية" ونص أول مراجعة لرواية رشدي ظهرت في صحافة إيران الإسلامية بالإضافة إلى النص الأصلي لـ"فتوى" الإمام الخميني مع التعليقات المرافقة لها كما نشرت للمرة الأولى في صحيفة "كيهان" الطهرانية. ونحن نأمل أن تسهم مناقشات هذا الكتاب في تعميق الحوار الديمقراطي في حياتنا الفكرية والثقافية الراهنة وفي توسيع هامش حرية التعبير المتاح عربياً وفي تعزيز مقدرة القارئ على تكوين أحكامه حول القضايا المثارة بنفسه ولنفسه.

'Beyond the mentality of prohibitions', in this work the author, Sadiq Jalal al-Azm (1934-2016), presents a more complex and advanced treatment of issues raised by Salman Rushdie's novel 'The Satanic verses', also raised in the author's previous work. He has an extended response to his most prominent critics, and includes a studied and documented reading of Rushdie's novel with in-depth discussion of it. The work includes quotes from Rushdie's work, and from comments and critiques. This work is published in the hope to further democratic dialogue in the current intellectual and cultural life, around freedom of expression in the Arab world.

select image to view/enlarge/scroll

Product Details
By:Azm, Sadiq Jalal (1934-2016) صادق جلال العظم
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 575 pp
Publisher:Dar al Mada, Baghdad 2007
Dimensions:17 x 24 cm
ISBN-13:9782843050206
Topic:Literary Studies - Polemical Fiction - Censorship - Thought

More Information

Sadiq Jalal Al-Azm (1934 – December 11, 2016) was a Professor Emeritus of Modern European Philosophy at the University of Damascus in Syria and was, until 2007, a visiting professor in the Department of Near Eastern Studies at Princeton University. His main area of specialization was the work of German philosopher Immanuel Kant, but he later placed a greater emphasis upon the Islamic world and its relationship to the West, evidenced by his contribution to the discourse of Orientalism. Al-Azm was also known as a human rights advocate and a champion of intellectual freedom and free speech (Wikipedia)


Ma Ba'ad Dhahniya Tahrim مابعد ذهنية التحريم
US$22.95
  Sale Price: US$17.21

Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies
Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

☎ 714-539-8100