CARTCART
MENUMENU - الكتاب
alkitab.com
Harb al-Mi’ah ‘Am ‘ala’ Filistin حرب المئة عام على فلسطين
By: Khalidi, Rashid رشيد الخالدي / Tr: Shaykhyani, Amir عامر شيخونيShare

Language: Arabic

Softcover

حرب المئة عام على فلسطين ؛ قصة الإستعمار الإستيطاني والمقاومة 1917 - 2017

على مدار أكثر من قرن سعى الصهاينة إلى اجتثاث الفلسطينيين من أرضهم، وإحلال المستوطنين اليهود مكانهم بطرق عديدة، وأنتجوا روايات في الغرب لتحصيل الدعم. يقدم المؤرخ رشيد الخالدي تاريخ مئة عام من الحرب التي تشن ضد الفلسطينيين من خلال الأحداث البارزة التي تجمع بين تاريخ عائلته بالقدس وتاريخ الوطن.

يذكر الكاتب رشيد الخالدي أنه في عام 1899، كتب يوسف ضياء الخالدي، رئيس بلدية القدس - وهو من عائلة المؤلف - الذي غضب من الدعوة الصهيونية لإنشاء وطن قومي يهودي في فلسطين، رسالة موجهة إلى ثيودور هرتزل قال فيها: «في البلاد شعب أصلي لا يقبل بسهولة أن يتم تهجيره». وحذر من المخاطر المقبلة، واختتم رسالته «باسم الله.. دعوا فلسطين وشأنها».

يعتمد المؤرخ على مجموعة من المواد الأرشيفية غير المستغلة وتقارير أجيال من أفراد العائلة - رؤساء البلديات وقضاة وعلماء ودبلوماسيين وصحفيين - تحارب حرب المئة عام على فلسطين والصراع الذي لم يتوقف.

يتتبع الخالدي مئة عام من الحرب الاستعمارية على الفلسطينيين، التي شنتها أولاً الحركة الصهيونية ثم «إسرائيل»، ولكن بدعم من بريطانيا والولايات المتحدة، القوتين العظميين في هذا العصر. ويسلط الضوء على الحلقات الرئيسية في هذه الحملة الاستعمارية، من إعلان بلفور عام 1917 إلى تدمير فلسطين في عام 1948، من غزو «إسرائيل» للبنان عام 1982 إلى عملية السلام غير المجدية والتي لا نهاية لها. كما يبين المؤلف أن حرب المئة عام على فلسطين لا تمحو أخطاء القادة الفلسطينيين أو تنكر ظهور الحركات الوطنية.

Translated to Arabic, «The Hundred Years' War on Palestine: A History of Settler Colonialism and Resistance, 1917–2017». A landmark history of one hundred years of war waged against the Palestinians from the foremost US historian of the Middle East, told through pivotal events and family history. By author, historian and Professor of Modern Arab Studies (Columbia University, NY), Rashid Khalidi. Translation by Amir Shaykhyani. review of Imad Yahya al-Farji.
Reviews from English Edition:
«Informed and passionate . . . Khalidi's is an elegy for the Palestinians, for their dispossession, for their failure to resist conquest.» - The Guardian

«The Hundred Years’ War is one of the best-researched general surveys of 20th and early 21st century Palestinian life, but it’s also a deeply personal work. . . . For a people whose history is all but criminalized, this act of retelling is itself a form of resistance.» - The Nation

«Rigorous and lucid . . . Rashid Khalidi, the intellectual heir to Edward Said, has written one of the great books on the Israeli-Palestinian question.» - Financial Times

select image to view/enlarge/scroll

Product Details
By:Khalidi, Rashid رشيد الخالدي / Tr: Shaykhyani, Amir عامر شيخوني
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 359 pp
Publisher:ASP. Beirut, 2021 Arabic Edition
Dimensions:17 x 24 cm
ISBN-13:9786140131668
Topic:Palestinians - Zionism - Occupations

More Information

About the Author
Rashid Khalidi is the author of Palestinian Identity, Brokers of Deceit, and The Iron Cage, among others. His writing has appeared in the New York Times, Boston Globe, Los Angeles Times, Chicago Tribune, and many other journals. He is the Edward Said Professor of Modern Arab Studies at Columbia University in New York and editor of the Journal of Palestine Studies.


Harb al-Mi’ah ‘Am ‘ala’ Filistin  حرب المئة عام على فلسطين
US$19.95

Scroll To Top
Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 714-539-8100.
alkitab.com الكتاب
Proud to Specialize In...
Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies
Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

☎ 714-539-8100