Menualkitab.com
الكتاب
 

Ishkaliyat al-Qira'ah wa-Aliyat al-Ta'wil إشكاليات القراءة وآليات التأويل

By: Abu Zayd, Nasr Hamid (1943-2010) نصر حامد أبو زيد

Share

Language: Arabic

Softcover

هذه الدراسة يجمعها هم فكري واحد، هو هم "إشكاليات القراءة" بشكل عام، وقراءة التراث بشكل خاص. ولأن التراث متعدد متنوع، من حيث المجالات والاتجاهات، فقد تعددت المجالات التي تتناولها هذه الدراسة بين "اللغة" و"النقد" و"البلاغة" و"العلوم الدينية". ..

'Reading problems and mechanisms of interpretation', a study by Nasr Hamid Abu Zayd (1943-2010) , the leading Egyptian Islamic thinker, writer, and academic. This study looks at the reading problems in general, and specifically the reading of heritage...because the heritage is diverse, in terms of fields and trends, the areas covered in this study vary between language, criticism, rhetoric, and religious science.

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Softcover
Pages: 272 pp
Publisher: Markaz al-Thaqafi al-Arabi, Beirut, 2014
Product Dimensions: 14.5 x 21.5 cm
ISBN-13: 9789953687032
Topic: Arabic Literature - History - Theory - Rhetoric - Style

وصف المنتج

ولما كان التعدد والتنوع لا ينفي الوحدة في إطارها النظري العام، فقد كانت هذه الدراسة بمثابة "تجارب" جزئية متنوعة تهدف إلى اكتشاف الروابط الخفية بين مجالات الفكر التراثي وصولاً إلى وحدته. ولعل من أهم النتائج التي يمكن تلمسها من هذه الدراسات أن "التراث" منظومة فكرية واحدة، تتجلى في أنماط وأنساق جزئية متغايرة في كل مجال معرفي خاص. لم يكن سيبويه-مثلاً-وهو يضع البناء النظري والقوانين الكلية للغة العربية معزولاً عن إنجازات الفقهاء والقراء والمحدثين والمتكلمين. وبالمثل لم يكن عبد القاهر الجرجاني، ومن سبقه ومن تلاه من البلاغيين، يمارسون نشاطهم الفكري في مجال البلاغة خارج إطار علم الكلام وأصول الفقه، ناهيك بعلوم اللغة والنحو. ومن قبيل تحصيل الحاصل اليوم أن نقول أن علوم النقد والبلاغة لم تنعزل لحظة واحدة عن العلوم الدينية من كلام وفقه وتفسير.
US$12.00
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Language Studies | Middle East & Islamic Books | Arabic Children Books

Al-Mawrid Dictionaries | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies