Menualkitab.com
الكتاب
 

Fubiya Da'ish wa-Akhawatuha فوبيا داعش وأخواتها

By: Dyer, Gwynne

Share

Language: Arabic

Softcover

Translated to Arabic, 'Don't Panic: ISIS, Terror and Today's Middle East' by Gwynne Dyer. It took a quarter-century of bad strategy, including more than a dozen years of Western air attacks and invasions in the Middle East, to bring the so-called "Islamic State" into existence. Can we somehow manage to avoid the well-trodden path of overreacting to the provocations of Islamist extremists?

Arabic Edition of 'Don't Panic: ISIS, Terror and Today's Middle East'

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Softcover
Pages: 246 pp
Publisher: ASP, Beirut, 2015 Arabic Edition
Product Dimensions: 14 x 21 cm
ISBN-13: 9786140117655
Topic: IS - Terrorism - 21st Century

وصف المنتج

"Don't panic" ومعناها "لا تذعر" أو "فوبيا داعش وأخواتها" تتعدد العناوين والظاهرة واحدة (الإرهاب) هذه المسألة التي باتت من عناوين الساعة، يقف "غوين داير" في هذا الكتاب على أسرار نشوئها وقوتها وانتشارها في محاولة للكشف عما خفي واستعصى وامتنع على الفهم حول هذه الأصوليات الدينية وأهدافها النهائية؛ ففي المقدمة التي يفتتح بها المؤلف عمله يشير إلى أن هذه التنظيمات "-سواء أكانت تنظيم القاعدة أو داعش أو النصرة أو بوكو حرام أو حركة الشباب أو غيرها- جيمعها تتألف من مقاتلين لديهم برامج سياسية، وليست مجرد تجمعات من حاملي الأسلحة. قد تبدو هذه البرامج السياسية بالنسبة إلى أولئك الذين لا يشاركونهم قناعاتهم الدينية وكأنها تبدأ من منطلقات تكاد لا تصدق، وتنتهي بأحلام تكاد تكون سيريالية. ولكن، مما لا شك فيه أن جميع تصرفات هذه الجماعات -بما في ذلك أقسى التصرفات وأشدها مرضية- محسوبة بدقة بهدف الوصول إلى تحقيق هذه البرامج".

لهذه الأسباب وغيرها يناقش الكتاب عبر عدة نقاط مرسومة هذه القضية المعقدة والشائكة والتي باتت تطرح أسئلتها المربكة على الجميع عرباً وغربيين، مسلمين وغير مسلمين، لذا فإن غوين داير يبدأ بـ "أولها بيان سبب تحول العالم الإسلامي -وعلى الأخص العالم العربي- إلى مركز عالمي للإرهاب (خاصة مع كون الغالبية العظمى من ضحايا الإرهاب مسلمين عموماً، وعرباً على وجه الخصوص). وثانيها شرح الطريقة التي يعمل بها الإرهاب؛ أعني بيان كيف أن الإرهاب في الكثير من الأحيان (ولكن ليس في كل الأحيان) يساعد ممارسي أساليبه في الاقتراب من أهدافهم المصرح بها. أما ثالثها فمتابعة كيفية تطور الاستراتيجيات والمنظمات الإرهابية في العالم العربي؛ إذ شهدت تحولات كبيرة عبر الزمن. وأخيراً، سأقدم في هذا الكتاب بعض الأفكار عما يجب علينا أن نفعله لمجابهة "التهديد الإرهابي". وبهذا المعنى يقدم مؤلف الكتاب مفردات جديدة تعالج الأزمة فيما يخص "فوبيا داعش وأخواتها" ويتقدم باتجاه صوغ مفاهيم وأطر وقواعد جديدة علينا مراجعتها ومناقشتها إذا ما أردنا العيش داخل التاريخ وليس خارجه، سواء على مستوى وطن أو إقليم أو على مستوى العالم.

يتوزع الكتاب على عشرة فصول جاءت تحت العناوين الآتية: مقدمة، الفصل الأول: فهم كل شيء لا يعني معرفة كل شيء. الفصل الثاني: لا يتعلق الأمر بك دائماً. الفصل الثالث: الجهاد: المرحلة الأفغانية 2001-2003. الفصل الرابع: الجهاد: المرحلة العراقية 2003-2006. الفصل الخامس: الجهاد: المرحلة العراقية 2006-2010. الفصل السادس: الجهاد: العراق وسورية 2010-2013. الفصل السابع: الخلافة أخيراً!. الفصل الثامن: البحث عن الاستراتيجية. الفصل التاسع: محاربون أجانب وحروب العلامات المسجلة. الفصل العاشر: أهون الشرين.


From the English Edition:

It took a quarter-century of bad strategy, including more than a dozen years of Western air attacks and invasions in the Middle East, to bring the so-called "Islamic State" into existence. Can we somehow manage to avoid the well-trodden path of overreacting to the provocations of Islamist extremists?

With the rise of ISIS, a new style of terrorism that publicly gloats over acts of extreme cruelty has reawakened the fears of the global audience. But in Don't Panic, Gwynne Dyer argues that the advent of "Islamic State" and its clones does not substantially raise the risk of major terrorist attacks in Western countries. It does, however, pose a grave threat to the Arab countries of the Middle East.

In Don't Panic, Dyer first explains why the Middle East has become the global capital of terrorism. He then examines how terrorist organisations in the Arab world have evolved over time, with particular emphasis on the events of the past fifteen years and the current situation in Syria and Iraq. And in the end Dyer departs from his long-standing position that foreign interventions always make matters worse to argue that a little military intervention of the right kind may avert a genocide in Syria.

"When my information changes, I alter my conclusions," said John Maynard Keynes. "What do you do, sir?"

US$17.95
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Language Studies | Middle East & Islamic Books | Arabic Children Books

Al-Mawrid Dictionaries | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies