Menuالكتاب
alkitab.com
Tarikh al-Falsafah fi al-Qarn al-Ishrin تاريخ الفلسفة في القرن العشرين
By: Delacampagne. ChristianShare

Language: Arabic

Softcover

Translated to Arabic, 'Histoire de la philosophie au XXe siecle' (History of Philosophy in the Twentieth Century), by Christian Delacampagne. In A History of Philosophy in the Twentieth Century, Christian Delacampagne reviews the discipline's divergent and dramatic course and shows that its greatest figures, even the most unworldly among them, were deeply affected by events of their time.

Arabic edition of 'Histoire de la philosophie au XXe siecle'

select image to view/enlarge/scroll

Product Details
By:Delacampagne. Christian
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 341 pp
Publisher:Jadawel, Beirut, 2015 Arabic Edition c. 2000
Dimensions:17 x 24 cm
ISBN-13:9786144182765
Topic:20th Century History of Philosophy

وصف المنتج

هل يتعين على الفلاسفة أن يهتموا بتاريخ الفلسفة؟

عندما تريد إعادةُ قراءةِ المائة سنة الأخيرة من الفلسفة الغربية يجب أن تكون قراءةً نقديةً، إذ يستحيل عليها أن تقدم نفسها كقراءة «محايدة» أو «غير ملتزمة». لأن التاريخ، أو إعادة البناء، هو طريقة واحدة من بين طرق عديدة أخرى لقراءة النصوص.

كما يعتقد البعض أن الفلسفة ليس لها تاريخ، وأنها تمثل التعميق الأبدي لسؤال واحد لم يحظ أبدًا بإجابة نهائية: ذلك أنه يتعين على أي فيلسوف أن يبدأ كل شيء انطلاقًا من الصفر. ولأنه يعتقد أن المكانة التي تشغلها الفلسفة هي مكانة علم مستقل بذاته ومحكوم عليه أن يتقدم بخطى بطيئة، لكنها ثابتة: وبذلك ستكون دراسة أخطائه الماضية أقل جدوى من البحث عن حقائق جديدة.

لذا فقد حصر الكاتب حقل دراسته في الفلسفة بمعناها الدقيق، وذلك رغبة منه في الحفاظ على تماسك هذه الدراسة. إذ لا يمكن للقارئ أن يعثر هنا على معلومات خاصة بما يسمى العلوم «الإنسانية» أو «الاجتماعية» إلا إذا بدت الإحالة إليها ضرورية: كاللسانيات والعلوم المعرفية وعلم الأخلاق وعلم النفس والتحليل النفسي وعلم الاجتماع والعلوم السياسية والتاريخ والإتنولوجيا والأنثروبولوجيا. وكان ملزمًا، لنفس الأسباب، بالاقتصار على «أهم» الفلاسفة الذين ساهمت كتاباتُهم في تغيير شكل هذا «المجال المشترك» تغييرًا جوهريًا.

وإذ لم يستحضر بالقدر الكافي، بعضَ الأعمال الرائعة في هذا الكتاب، فإن ذلك لا يرجع إلى «نسيان» أو لامبالاة، بل إلى أنه لا يمكن أن يقحمها بدون مَكْر وتصنع. وباختصار، فإن مرد ذلك هو أنها ظلت، رغم أهميتها الجوهرية، هامشية أو محرومة من النسل.


More Information

In A History of Philosophy in the Twentieth Century, Christian Delacampagne reviews the discipline's divergent and dramatic course and shows that its greatest figures, even the most unworldly among them, were deeply affected by events of their time. From Ludwig Wittgenstein, whose famous Tractatus was actually composed in the trenches during World War I, to Edmund Husserl and Martin Heidegger―one who found himself barred from public life with Hitler's coming to power, the other a member of the Nazi party who later refused to repudiate German war crimes. From Bertrand Russell, whose lifelong pacifism led him to turn from logic and mathematics to social and moral questions, and Jean-Paul Sartre, who made philosophy an occasion for direct and personal political engagement, to Rudolf Carnap, a committed socialist, and Karl Popper, a resolute opponent of Communism. From the Vienna Circle and the Frankfurt School to the contemporary work of philosophers as variously minded as Jacques Derrida, Jürgen Habermas, and Hilary Putnam. The thinking of these philosophers, and scores of others, cannot be understood without being placed in the context of the times in which they lived.


Tarikh al-Falsafah fi al-Qarn al-Ishrin  تاريخ الفلسفة في القرن العشرين
US$27.50

Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies
Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

☎ 714-539-8100