Menualkitab.com
الكتاب
 

Din wa-al-Dahma wa-al-Dam

By: Abu Fakhr, Saqr أبـو فـخـر ، صـقـر

Share

Language: Arabic

Softcover

'Religion Mob & Blood'. Saqr Abu Fakhr presents a collection of articles on Arab countries, their civilization, politics, and government in the 20th century. Articles approach the thorny issues between science and theology, and how enlightenment of the 19th century changed with 20th Century fundamentalism, with a development against science and modernity, and does not hold back on criticism of scholars, sultans, and religious leaders alike.

Religion Mob & Blood الـديـن و الـدهـمـاء و الـدم، الـعـرب و اسـتـعـصـاء الـحـداثـة al-Dīn wa-al-dahmā ʼwa-al-dam : al-ʻArab wa-istiʻsāʼ al-ḥadāthah

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Softcover
Pages: 287 pp
Publisher: AIRP, Beirut, 2007
Product Dimensions: 17x24 CM
ISBN: 9953369461
ISBN-13: 9789953369464
Topic: Arab Counties - 20th Century

وصف المنتج

من البديهي القول إنّ العلم واللاهوت لا يمكن أن يلتقيا في الكثير من المسائل الاخفية الشائكة، كقصة الخلق والتكوين على سبيل المثال، وهي قصة تأسيسية في الإيمان الديني. أما ارتياد الكون واكتشاف مجاهيله ومعرفة قوانينه فمن المحال الوصول إلى نتائج برهانية في هذه الميادين استناداً إلى اللاهوت وإلى نصوص الفقهاء وفتاوى المتأخّرين والسابقين؛ وفي هذا الحقل تقف الأصوليات الحديثة والسلفيّات المستحدثة ضدّ العلم والحداثة وروح التنوير وأفكار الإصلاح.

كانت غاية التنوير في القرن الثامن عشر، الذي يقضّ مضاجع السلفيات والأصوليات في القرن الحادي والعشرين، هي تحرير الإنسان من سطوة رجال الدين وسلاسلهم، وتحرير العقل من كابوس اللاهوت وقيوده، وبهذا المعنى فإن التنوير في العالم العربي اليوم يعني انتصار العلم على الغيبيات، وانتصار العقلانية على الخرافة، وانتصار الديمقراطية على الخلافة، أي أن مشروعية السلطة ما عادت تأتي من الله بل من الشعب.

وهذا الكتاب مرصود لا لذمّ الدنيا، وهي حرفة الفقهاء، بل لنقد الفقهاء والسلاطين معاً، وهو يعلن انحيازه إلى الحياة والحرية وإلى الثقافة النقدية المتمّردة، هذه الثقافة التي بات أنينها اليوم هو الشاهد الوحيد على بقائها.

US$18.00
  Sale Price: US$14.40
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Language Studies | Middle East & Islamic Books | Arabic Children Books

Al-Mawrid Dictionaries | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies