Menualkitab.com
الكتاب
 

Tahawwulat fi al-Riwayah al-Arabiyah الـتـحـولات في الـروايـة الـعـربـيـة

By: Abu Nidal, Nazal أبـو نـضـال ، نـزيـه

Share

Language: Arabic

Softcover

'The Changes Of The Arabic Novel'. The author, Nazih Abu Nadal, looks at the creative forms the Arabic novel has taken in content and technique, and studies the focus of novelists as their writings reflect and monitor historical and social movements as well as individuals. Abu Nadal also tracks non-fiction documents, as tragic scenes have shifted in Arab historical, cultural and political components, in the last hundred years and more.

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Softcover
Pages: 334 pp
Publisher: AIRP, Beirut, 2006
Product Dimensions: 17x24 CM
ISBN: 9953369003
Topic: Arabic Literature - Study and Criticism

وصف المنتج

لعل السمة الأبرز، في حركة الإبداع الروائي العربي، هي التحول، سواء في المضامين أو في الأشكال والتقنيات.. وحيث ينصب المبدع من المبدع من نفسه شاهداً ومؤرخاً لرصد الحركة الاجتماعية التاريخية بمجملها، وكذا الذوات المفردة، بتشابكها معها.

وربما كان الاتجاه الرئيسي للرواية العربية، حتى هزيمة حزيران 67م، يأخذ هذا المنحى.. غير أن الروائي المبدع لا يقيم طويلاً على ضفاف الواقع الوقع الموضوعي أو في مختبره الاجتماعي.. إذ سرعان ما يتحول إلى عالمه الداخلي كاشفاً أسراره، ومعلناً آثامه، وكأنه يجلس على كرسي اعتراف أمام راهب أو طبيب نفسي.. أو هو يحيل نصه الإبداعي إلى صرخة إدانة ضد المحيط الخارجي.

فكيف تحافظ الرواية، والحال كذلك، على شكلها الكلاسيكي الصارم، وكل شيء من حولها يتشظى وينهار وينهزم؟ فيكون أن تتحول الكتابة الروائية إلى شظايا.. ثم إلى اقتراحات مفتوحة على أجناس إبداعية متعددة فيما يعرف بعمليات التجنيس الأدبي..

والكتاب، إلى جانب ذلك، يتابع، غير الوثائق الروائية، التحولات التراجيدية للمشهد العربي بكل مكوناته التاريخية والثقافية والسياسية، وعلى امتداد مئة عام.

هذه بعض الأسئلة التي يحاول هذا الكتاب محاورتها وتقديمها.

US$15.00
  Sale Price: US$12.00
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Language Studies | Middle East & Islamic Books | Arabic Children Books

Al-Mawrid Dictionaries | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies