Menualkitab.com
الكتاب
 

Intikasah al-Intifadah al-Arabiya انتكاسة الانتفاضة العربية أعراض مرضية

By: Achcar, Gilbert جلبير الأشقر

Share

Language: Arabic

Softcover

حلّت محل نشوة «الربيع العربي» كآبة الانتكاسة العنيفة والهبوط إلى جحيم الحرب، وأخلت الثورة السبيل أمام الصدام بين قطبي الثورة المضادة المتنافسين: النظام القديم من جهة، ومنازعوه الأصوليون من جهة أخرى.

في هذا الكتاب، المكمّل لبحثه الشهير في الانتفاضة العربية، الشعب يريد، يُحلِّل جلبير الأشقر العوامل الكامنة وراء الانتكاسة الإقليمية: قدرة بنى النظام القديم على الصمود في وجه العاصفة الثورية، وطاقة قوى الرجعية الدينية المتراكمة طوال عقود سابقة، والعدد الاستثنائي من الأطراف الداعمة لكلا المعسكرين الرجعيين المتنافسين سواء كانت إقليمية أو دولية، وأخيراً وليس آخراً قصور القوى التقدمية.

يتمحّص الكاتب في الأحداث الجارية في المنطقة العربية بمنظور تاريخي، ويبحث عن كثب في وضعي سورية ومصر. واستناداً إلى جمعه المميّز بين الإلمام العلمي والمعرفة السياسية بالأوضاع الإقليمية، يرى أن المنطقة العربية لن تبلغ الاستقرار ما لم تشهد تغييراً اجتماعياً جذرياً.


In the Arabic, 'Morbid Symptoms: Relapse in the Arab Uprising' by Lebanese academic, writer, and socialist Gilbert Achcar.

"Since the first wave of uprisings in 2011, the euphoria of the "Arab Spring" has given way to the gloom of backlash and a descent into mayhem and war. The revolution has been overwhelmed by clashes between rival counter-revolutionary forces: resilient old regimes on the one hand and Islamic fundamentalist contenders on the other." (Goodreads)

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Softcover
Pages: 256 pp
Publisher: Dar al-Saqi, Beirut, 2016
Product Dimensions: 17 x 24 cm
ISBN-13: 9786144259207
Topic: Arab Countries - Current Events
US$19.95
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Language Studies | Middle East & Islamic Books | Arabic Children Books

Al-Mawrid Dictionaries | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies