Menualkitab.com
الكتاب
 

Siyasat Isra'il al-Nawawiyah سـيـاسـة إسـرائـيـل الـنـوويـة

By: Muharib, Mahmud محمود محارب

Share

Language: Arabic

Softcover

Israel's Nuclear Policy and It's National Security Decision-Making Process', by Mahmud Muhareb. The book is divided into two studies. The first tackles the official Israeli line of 'nuclear ambiguity,' focusing on the reasons behind the policy and its aims. The second examines Israel's strategic decision-making process and the extent to which the military establishment influences such decisions.

سـيـاسـة إسـرائـيـل الـنـوويـة و عـمـلـيـة صـنـع قـرارات الأمـن الـقـومـي فـيـهـا

Siyāsat Isrā’īl al-nawawīyah wa-‘amalīyat ṣun‘ qarārāt al-amn al-qawmī fīhā

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Softcover
Pages: 156 pp
Publisher: ACRPS, Beirut, 2013
Product Dimensions: 14 x 21 cm
ISBN-13: 9789953026817
Topic: Israel Nuclear Policy

وصف المنتج

صدر حديثًا عن "المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات" كتاب جديد للباحث محمود محارب عنوانه "سياسة إسرائيل النووية وعملية صنع قرارات الأمن القوميّ" (156 صفحة من القطع الصغير). ويتضمن هذا الكتاب دراستين مهمتين، الأولى عن سياسة الغموض النوويّ الإسرائيليّة وأسبابها وغايتها، والثانية عن عملية صنع قرارات الأمن القوميّ في إسرائيل وأثر المؤسسة العسكرية في اتخاذ هذه القرارات. وهاتان الدراستان تكمل إحداهما الأخرى من حيث تفكيك عناصر السياسة النوويّة الإسرائيليّة التي اتّخذت طابع السريّة المشدّدة في بدايات المشروع النوويّ الإسرائيليّ. وتبحث الدراسة الثانية أثر المؤسسات السياسيّة والأمنيّة والعسكريّة المختلفة التي تساهم في اتخاذ القرارات الإستراتيجية بما في ذلك ما تعلق بالسياسة النوويّة.

ويكشف هذا الكتاب عن بعض الجوانب الغامضة في المشروع النوويّ الإسرائيليّ والقدرات النوويّة لإسرائيل، خصوصا قدرتها على توجيه الضربة الثانية في حال تعرضها لهجوم نوويّ. كما يكشف عن تأثير المؤسسة العسكريّة في قرارات الأمن القوميّ الإسرائيليّ، وعن قدرة هذه المؤسسة على عدم الانصياع لقرارات الحكومة السياسيّة. ويقدم الكتاب مدخلًا مهمًا جدًا لفهم آليات اتخاذ القرار السياسيّ في إسرائيل، وكذلك في الشأن النوويّ، لا سيما أنّ المنطقة العربيّة تواجه اليوم احتمال اندلاع نزاعٍ عسكريّ بين إيران وإسرائيل والولايات المتحدة الأميركية، بحيث تكون الأرض العربية ميدانًا لها.


The second study provides a broader examination of the ways in which various Israeli political, security, and military institutions play a part in drafting strategic policies, including those related to Israeli nuclear policy.

The two parts of the book are complementary, offering an incisive analysis of the components of Israeli nuclear policy, which has been shrouded in great secrecy since the beginnings of Israel's nuclear activities. The book as a whole reveals some of the more ambiguous aspects of the Israelis' nuclear project and their nuclear capabilities. In particular, it examines the extent of Israel's ability to strike back in the event of a nuclear attack. Israel's Nuclear Policy and its National Security Decision-making Process also underscores the Israeli military establishment's ability to act independently of its political leadership.

The book's insights into Israel's political decision-making apparatus and nuclear affairs come at a valuable time, particularly as an open military conflict, pitting Iran against Israel and the US, is becoming increasingly likely. Arab territories may be the scene of such a confrontation.

US$8.00
  Sale Price: US$6.40
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Language Studies | Middle East & Islamic Books | Arabic Children Books

Al-Mawrid Dictionaries | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies