Menualkitab.com
الكتاب
 

Sha'b Yurid الشعب يريد: بحث جذري في الانتفاضة العربية

By: Achcar , Gilbert

Share

Language: Arabic

Softcover

Translated to Arabic, 'The People Want: A Radical Exploration of the Arab Uprising', 2012. In this landmark work, noted [Lebanese] Middle East analyst Gilbert Achcar draws up a balance sheet of the uprisings in Tunisia, Egypt, Yemen, Bahrain, Libya and Syria, and analyses the specific socio-economic features that hinder the region's development. ('Le Peuple veut: Une exploration radicale du soulevement arabe').

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language: Arabic
Format: Softcover
Pages: 382 pp
Publisher: Dar al-Saqi, Beirut, 2013 Ar Edition
Product Dimensions: 17 x 24 cm
ISBN-13: 9781855169517
Topic: Arab Countries - Current Events

وصف المنتج

نبذة

بعيداً عن التفسيرات التبسيطية للانتفاضات التي عمّت المنطقة العربية منذ بدء الثورة التونسية في ديسمبر/كانون الأول 2010، يسبُر هذا الكتاب غور الأحداث ويكشف أعمق جذورها الاقتصادية والاجتماعية.

وفيما يرى الكاتب في الأحداث العربية سيرورة ثورية طويلة الأمد، يقدّم تحليلاً ملموساً للقوى الاجتماعية المنخرطة في تلك السيرورة، ويقيّم ما آلت إليه الانتفاضات ويقدّر آفاقها.

كما يسلّط الضوء على دور الحركات التي تستغلّ الدين لأغراض سياسية وعلى دور رعاتها الخليجيين المرتهنين بالحماية الأمريكية.

والبحثُ جذريّ بمعنيي الكلمة: في طريقة تناوله الأحداث، وفي نظرته إلى التغيير الاجتماعي والسياسي المطلوب لتخطّي الأزمة المزمنة في الواقع العربي المحتضر.

جلبير الأشقر باحث لبناني، وأستاذ دراسات التنمية والعلاقات الدولية في معهد الدراسات الشرقية والأفريقية في جامعة لندن، ورئيس مركز الدراسات الفلسطينية في المعهد. صدر له عن دار الساقي: الشرق الملتهب، وحرب الـ 33 يوماً، والسلطان الخطير بالاشتراك مع نعوم تشومسكي، والعرب والمحرقة النازية.

تصويب

ورد خطأ في الصفحة ٢٦٢ من الكتاب، في الفقرة الأولى، نورد هنا الفقرة المصحّحة:

ومن بين الأربعة، كانت النهضة هي الوحيدة التي حصلت على أكثر من 10%: وقد حصدت 37% من الأصوات و41% من المقاعد. بيد أنه ينبغي أن يوضع في الاعتبار أيضاً أن أقل من نصف الناخبين المؤهلين قد توجّهوا بالفعل إلى صناديق الاقتراع. وبعبارة أخرى، كانت النتائج التي حصلت عليها جميع الأحزاب أضعف مما يمكن تبيّنه عن طريق النسبة المئوية التي حصدتها من الأصوات. هكذا فإن حركة النهضة لم تحصل في الواقع سوى على أقلّ من 19% من أصوات الناخبين المؤهلين، وهذا مؤشّر يبيِّن إلى أي مدى أفرغت ديكتاتورية بن علي المجال السياسي التونسي


"The people want - " So began the slogan chanted by millions of protesters across the Arab world in 2011, as their long-suppressed craving for democracy revealed itself. But huge social and economic problems were also laid bare by the protestors' demands.

Achcar also sheds light on the nature and role of the movements that use Islam as a political banner and the oil monarchies that sponsor them. With incisive and invaluable insight, Achcar outlines the requirements for a lasting solution to the social crisis and the contours of a progressive political alternative. What we have witnessed to date is only the beginning of a revolutionary process that is likely to extend for many more years to come.

US$18.00
  Sale Price: US$14.40
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Language Studies | Middle East & Islamic Books | Arabic Children Books

Al-Mawrid Dictionaries | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies