Menualkitab.com
الكتاب
 

Bayn al-Sahra wa-al-Ma'a بين الصحراء والماء

By: Araimi, Muhammad Eid (1954 -) محمد عيد العريمي
Share

Language: Arabic

Softcover

وتشع هذه الرواية بمحاور عدة لا يمكن التوقف عندها جميعاً، بيد أن أهمها من وجهة نظري هو هذه الرؤية المتوازنة للغرب الأوربي إذ تخلو هذه الرواية تماماً من الانبهار التام حد الحيرة وهي الرؤية التي كرسها توفيق الحكيم في روايته المعروفة "عصفور من الشرق". وفي رواية بين الصحراء والماء يمكن أن تكون الأمريكية "راكساند دي براون" ترميزاً للغرب الأوربي وأميركا على وجه التحديد، وإذا كان "ود عيد" بطل الرواية لم يحسن التصرف مع "راكساند" في أول لقاء له معها فإنه استطاع أن يكسب احترامها واحتفاءها به بعد ذلك، يرد في الرواية ومن خلال مذكرات "راكساند" التي أهدتها له في حفل تخرجه "انتهيت قبل قليل من جلسة المحادثة الأولى مع محمد... هذا الفتوى العربي الساذج الذي أمضى الساعة الأولى ينظر إلى الزرين النافرين من تحت البلوزة على جانبي صدري أكثر مما كان يستمع إلى الكلمات التي تخرج من فمي" ولكن الفتى البدوي وبعد بضعة أشهر فقط يندغم بقوة مع ذلك المجتمع المتحضر ويستطيع أن يغير الانطباع الأول عنه حين تكتب عنه "راكساند براون" اتضح لي أن الفتى العربي الذي وصفته بالسخف خلال لقائي الأول به حينما كنت أتدرب في معهد اللغات بالكلية، اتضح لي اليوم أنه نبيل الخلق، فقد حضر إلى الكنيسة لمواساتي بوفاة جدتي، كان يرتدي حلة سوداء أنيقة ويمسك بأصابعه السمر وردة بيضاء وضعها بخشوع جم إلى جانب الجثمان، وعندما أهالوا التراب على التابوت كان كتفه يلامس كتفي، شكراً يا محمد".

Between the Desert and the Water', a novel in the Arabic language by Omani writer Muhammad Mubarak Khamis Eid al-Araimi (b. 1954. Wadi Murr, Oman). The protagonist the novel is able to show that his nomadic culture and way of thinking can co-exist in the American Western culture. In this sense the work leans toward the autobiographical, since Al-Araimi is widely traveled and received his degree in the US.

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 251 pp
Publisher:AIRP, Beirut, 2008
Dimensions:13 x 19 cm
ISBN-13:9789953362300
Topic:Arabic Fiction - Oman

More Information

ABOUT THE AUTHOR: Mohamed Mubarak Khamees Eid Al-Araimi was born in 1954 in Wadi Murr in eastern Oman. He travelled widely in the Arabian Gulf before obtaining a bachelor’s degree in industrial engineering from the U.S. Near dawn one fateful night, en route to his work site in the oil fields of the Omani desert, he had a tragic accident when his car collided with a camel in the road. Faced with severe disabilities, he exerted himself in physical rehabilitation and was eventually able to resume his career in the petrochemical industry, and furthermore to develop his writing. His Arabic writings include a novel entitled The Mark of a Chain, a semi-novel called Between Desert and Sea, and a collection of stories entitled Rainbow. He also translated George Orwell’s Animal Farm into Arabic.
US$9.75
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Language Studies | Middle East & Islamic Books | Arabic Children Books

Al-Mawrid Dictionaries | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies