Menuالكتاب
alkitab.com
Oui - Idhan Lastu bi-Ifranji (1859) وي. إذن لست بإفرنجي
By: Khoury, Khalil / Dagher, CharbelShare

Language: Arabic

Softcover

By the Lebanese writer Khalil al-Khoury (1836-1910). This novel was written in 1859, and recently 'rediscovered'. It demonstrates the first Arabic novels written in the 'modern' style, and includes travels to Beirut and Halab where events occur. With pleasant narration, an interesting story, and suspenseful and creative dialogue. Excellent research and editing by Charbel Dagher.

select image to enlarge/scroll

Product Details
By:Khoury, Khalil / Dagher, Charbel
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 270 pp
Publisher:Dar al-Farabi, Beirut, 2009
Dimensions:14 x 21 cm
ISBN-13:9789953714028
Topic:Novel - Arabic Fiction - Lebanon

وصف المنتج

(وى اذن لست بافرنجى : الرواية العربية الاولى و الرائدة (1859

تأليف: خليل الخوري

ترجمة، تحقيق: شربل داغر

تفخر "دار الفاربي" بإقدامها على نشر الرواية الأولى في العربية: "وَي. إذن لستُ بإفرنجي"، للكاتب اللبناني الراحل خليل الخوري (1836-1910)، بعد أن حقَّقها وقدَّمها ودرسها الدكتور شربل داغر. ويناسب صدور الرواية الذكرى المئة والخمسين للبدء بنشرها (1859) في جريدة الخوري في بيروت: "حديقة الأخبار".

ولقد عاد داغر إلى أعداد الجريدة، ثم إلى طبعة الرواية في كتاب مستقل، مجرياً مقارنة تحقيقية بين المدونتين. كما قام بإجراء دراسة فنية وتاريخية للرواية، كما لغيرها، مما عرفه السرد العربي في مساعيه الأولى، وانتهى إلى التحقق من "أسبقية" هذه الرواية على غيرها من الناحية الزمنية، وانتهى أيضاً إلى التحقق من "ريادتها" الفنية، إذ شكَّلت مثالاً فنياً لغيرها.

ويندرج عمل داغر في مراجعته التاريخية الواسعة لـ"أدب عصر النهضة"، أو ما يسميه "البداية المستجِدَّة" للدورة الثقافية العربية، متنبهاً إلى أوجه التجديد، أو "العصرية" فيه، مشدداً على إسهام الخوري الريادي: بين ابتدائه بهذا النوع من السرد الروائي، أو بـ"الشعر العصري" وغيرها من صنوف الكتابة.


More Information

The story contains irony, especially associated with the character "Francophile" the father and some deceptive appearances where characters are beguiled with the West.
US$10.00
Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

☎ 714-539-8100