Menuالكتاب
alkitab.com
Hazz al-Qayd حزّ القيد
By: Araimi, Muhammad Eid (1954 -) محمد عيد العريميShare

Language: Arabic

Softcover

ولعل أولى الأسئلة التي يمكن أن تثار هي عن »قحطين« البلد الذي تقـع فيـه أحداث الرواية، والذي هو فضاء متخيل لا يتعين على خارطة الجغرافيا، لكن مضمر السرد يحيل القارئ إلى أزمنة ماضية أو حاضرة أو آتية أو ربما إلى أحداث بعينها وذكريات وشخوص ووقائع، وهي إذ تنوس بين تخوم البوح وأطلال الذاكرة، تحتمي بالمتخيل باعتباره فضاء الرواية الأوسع، لكن مناخ الخوف والترقب، والفقر والظلم، والشعور بالضآلة والتلاشي أمام سلطة باطشة ومهيمنة، وما يجـري في السجون مـن تعذيب وامتهـان لكرامة الإنسان، كل هذا يجعل من قحطين »حز القيد« حالة عربية قابلة للتعميم، ومرآة لأوطان كثيرة.

'Mark of the Chain'. A beautifully written novel in the Arabic language by Omani writer Muhammad Mubarak Khamis Eid al-Araimi (b. 1954). A novel set in an imaginary place, and memories invoke emotions. The constraint that the novel shows may be significant - it may be physical, psychological, or intellectual, etc. It may be applied to an individual or a group of a country...but it opens the vision to reflect on the enormous effects. Constraints may disappear yet the grooves remain deep in the human psyche and leave wounds of pain and fear, and a desperate desire to forget!

select image to view/enlarge/scroll

Product Details
By:Araimi, Muhammad Eid (1954 -) محمد عيد العريمي
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 227 pp
Publisher:AIRP, Beirut, 2005
Dimensions:15 x 22 cm
ISBN:9953367116
ISBN-13:9789953367118
Topic:Arabic Fiction - Oman

وصف المنتج

لا يبدأ السجن بالدخول إليه، ولا ينتهي بالخروج منه، لأن السجن أوسع من مكان ناءٍ في أطراف الصحراء، وأكبر من جلادين يتلذذون بتعذيب البشر وإذلالهم، إنه حالة الخوف والشلل إزاء فكرة السجن.. لهذا تثير رواية »حز القيد« جملة من الأسئلة، وتتعمـد رغم وضوحها الظاهري أن تظل قولاً مضـمراً، يلمـح دون أن يصرح، ويشي دون أن يوضـح، ويوحي دون أن يشير.. تاركـاً للقـارئ حـرية اكتشـاف الأمكـنة والأزمنـة، والأسماء والإشارات، وتأويل الأحداث والتفاصيل.ولعل أولى الأسئلة التي يمكن أن تثار هي عن »قحطين« البلد الذي تقـع فيـه أحداث الرواية، والذي هو فضاء متخيل لا يتعين على خارطة الجغرافيا، لكن مضمر السرد يحيل القارئ إلى أزمنة ماضية أو حاضرة أو آتية أو ربما إلى أحداث بعينها وذكريات وشخوص ووقائع، وهي إذ تنوس بين تخوم البوح وأطلال الذاكرة، تحتمي بالمتخيل باعتباره فضاء الرواية الأوسع، لكن مناخ الخوف والترقب، والفقر والظلم، والشعور بالضآلة والتلاشي أمام سلطة باطشة ومهيمنة، وما يجـري في السجون مـن تعذيب وامتهـان لكرامة الإنسان، كل هذا يجعل من قحطين »حز القيد« حالة عربية قابلة للتعميم، ومرآة لأوطان كثيرة.إن القيد الذي تتقصاه الرواية قد يكون واسع الدلالة، فهو ربما قيد مادي أو نفسي أو فكري..إلخ وهو قد يطبق على فرد أو على جماعة أو قـد يكون ربقاً يقيد وطنـاً كبيراً مثل »قحطين«، لكن »حز القيد« لا تكتفي بالدلالة على القيد، بل تفتح أفق الرؤية لتأمل آثاره الهائلة، فالقيد قد يزول، ولكن حزه يحفر عميقاً في النفس الإنسانية، ويترك في الداخل جرحاً غائراً ما ينفك ينز ألماً وخوفاً، ورغبة يائسة في النسيان! لذا لا ينتهي القيد إلا بزوال الخوف الجاثم على النفس، وهذه هي نهاية القيد وبداية الحرية. (goodreads)

More Information

ABOUT THE AUTHOR:Mohamed Mubarak Khamees Eid Al-Araimi was born in 1954 in Wadi Murr in eastern Oman. He travelled widely in the Arabian Gulf before obtaining a bachelor’s degree in industrial engineering from the U.S.Near dawn one fateful night, en route to his work site in the oil fields of the Omani desert, he had a tragic accident when his car collided with a camel in the road. Faced with severe disabilities, he exerted himself in physical rehabilitation and was eventually able to resume his career in the petrochemical industry, and furthermore to develop his writing.His Arabic writings include a novel entitled The Mark of a Chain, a semi-novel called Between Desert and Sea, and a collection of stories entitled Rainbow. He also translated George Orwell’s Animal Farm into Arabic.


Hazz al-Qayd  حزّ القيد
US$8.95

Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 888-88kitab Local: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies
Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

☎ 714-539-8100