CARTCART
Menuالكتاب
alkitab.com
Iqtisad al-'Alami: Nashatah wa-Tatawwurah الإقتصاد العالمي؛ نشأته وتطوره ومستقبله
By: Clark, GregoryShare

Language: Arabic

Softcover

لماذا نجد أن بعض المناطق في العالم واسعة الثراء وبعضها الآخر شديدة الفقر؟ لماذا حدثت الثورة الصناعية-والنمو الاقتصادي غير المسبوقين اللذان واكباها- في إنكلترا في القرن الثامن عشر، وليس في مكان آخر، أو في زمان آخر؟ لماذا لم يود التصنيع إلى إثراء العالم بأجمعه -ولماذا جعل مناطق واسعة من العالم أفقر من ذي قبل؟ يعالج غريغوري كلارك في كتابه "الاقتصاد العالمي" هذه الأسئلة العميقة ويقترح طريقة جديدة ومثيرة تفسر بموجبها الثقافة- وليس الاستغلال، أو الجغرافيا أو الموارد- ثراء الأمم وفقرها.

Translated to Arabic, 'A Farewell to Alms : A Brief Economic History of the World' by Gregori Clark. Why are some parts of the world so rich and others so poor? Why did the Industrial Revolution - and the unprecedented economic growth that came with it - occur in eighteenth-century England, and not at some other time, or in some other place? Why didn't industrialization make the whole world rich - and why did it make large parts of the world even poorer? Gregory Clark tackles these profound questions and suggests a new and provocative way in which culture - not exploitation, geography, or resources - explains the wealth, and the poverty, of nations.

select image to view/enlarge/scroll

Product Details
By:Clark, Gregory
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 533 pp
Publisher:Arab Scientific Publishers, Beirut, 2008 Arabic Edition
Dimensions:17 x 24 cm
ISBN-13:9789953875552
Topic:International Economic History and Outlook - Rich vs Poor

وصف المنتج

في رد على النظرية السائدة التي تقول بأن الثورة الصناعية انطلقت نتيجة لتطور مفاجئ في المؤسسات السياسية والقانونية والاقتصادية المستقرة في أوروبا في القرن السابع عشر، يبين كلارك أن هذه المؤسسات وجدت قبل زمن طويل من ظهور الصناعة. ويجادل بالمقابل بأن هذه المؤسسات أدت بالتدريج إلى تغيرات ثقافية عميقة عبر تشجيع الناس على التخلي عن غرائز المجتمعات التي تعيش على الصيد وعلى جمع الحبوب-العنف، وقلة الصبر، واقتصاد الجهد، وعلى تبني عادات اقتصادية-العمل الدؤوب، والعقلانية والتعليم.

المشكلة، كما يقول كلارك، هي أنها وحدها المجتمعات التي كان لديها تواريخ طويلة بالاستقرار والأمن استطاعت تطوير خصائص ثقافية وفرق عمل فاعلة مكنت من تحقيق نمو اقتصادي. أما المجتمعات التي لم تنعم بفترات طويلة من الاستقرار، فلم تحل عليها نعمة الصناعة، كما يحلل كلارك الفكرة التي دافع عنها جيرد دايموند في كتابه Guns, Germs, and steel التي تقول بأن منحاً طبيعية مثل الجغرافيا هي المسؤولة عن الاختلافات في ثروات الأمم.

إنه تحد ذكي ورصين للفكرة التي تقول بأنه يمكن تطوير المجتمعات الفقيرة عبر التدخل الخارجي، وربما يعير كتاب «الاقتصاد العالمي» طريقة فهم التاريخ الاقتصادي العالمي.

More Information

Countering the prevailing theory that the Industrial Revolution was sparked by the sudden development of stable political, legal, and economic institutions in seventeenth-century Europe, Clark shows that such institutions existed long before industrialization. He argues instead that these institutions gradually led to deep cultural changes by encouraging people to abandon hunter-gatherer instincts-violence, impatience, and economy of effort-and adopt economic habits-hard work, rationality, and education.

The problem, Clark says, is that only societies that have long histories of settlement and security seem to develop the cultural characteristics and effective workforces that enable economic growth. For the many societies that have not enjoyed long periods of stability, industrialization has not been a blessing. Clark also dissects the notion, championed by Jared Diamond in Guns, Germs, and Steel, that natural endowments such as geography account for differences in the wealth of nations.

A brilliant and sobering challenge to the idea that poor societies can be economically developed through outside intervention...may change the way global economic history is understood.


Iqtisad al-'Alami: Nashatah wa-Tatawwurah  الإقتصاد العالمي؛ نشأته وتطوره ومستقبله
US$25.95
  Sale Price: US$19.50

Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies
Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

☎ 714-539-8100